Nicolae Steinhardt (n. 29 iulie 1912 - d. 30 martie 1989) a fost un scriitor,
publicist, critic literar și jurist român, originar din Pantelimon, județul
Ilfov. De origine evreiască, s-a convertit la religia creștină ortodoxă în
închisoarea de la Jilava, își va lua numele de fratele Nicolae, și se va
călugări după punerea sa în libertate. Este autorul unei opere unice în
literatura română, Jurnalul fericirii. A fost doctor în drept
constituțional.
La 29 iulie 1912 se naște în comuna Pantelimon de lângă
București, Nicu-Aurelian Steinhardt, într-o familie evreiască. Tatăl său,
inginerul și arhitectul Oscar Steinhardt, era directorul fabricii de mobilă și
cherestea. Oscar Steinhardt a participat activ la Primul Război Mondial, fiind
rănit la Mărăști și decorat cu ordinul Virtutea Militară.
Între anii
1919–1929 urmează cursurile școlii primare (în particular și la școala
"Clementa"), și ale liceului Spiru Haret. Printre colegii de aici se numără
Constantin Noica, Mircea Eliade, Arșavir Acterian, Haig Acterian, Alexandru
Paleologu, Dinu Pillat, Marcel Avramescu ș.a. Singurul elev de confesiune
mozaică, urmează alături de colegii săi cursurile de religie creștină, cu
preotul Georgescu-Silvestru, care, de mai multe ori, spunea clasei: "decât să
văd ministru al Cultelor pe un papistaș ca Maniu, mai bine pe un jidan de-al
nostru, băiat de treabă cum e" (Primejdia mărturisirii, pp. 171-172) Nicu
Steinhardt. Își ia bacalaureatul în 1929.
După 1929 frecventează cenaclul
literar "Sburătorul" al lui Eugen Lovinescu, descoperindu-se în el germenii
viitorului literat.
Își ia licența în Drept și Litere la Universitatea
din București în 1934, iar în 1936 își susține la București doctoratul în drept
constituțional, cu lucrarea Principiile clasice și noile tendințe ale dreptului
constituțional. Critica operei lui Léon Duguit, publicată în același
an.
Din această perioadă datează începutul prieteniei cu Emanuel Neuman
(Manole), pe care o consideră "până la botez, evenimentul cel mai de seamă"
(Jurnalul fericirii, p. 121).
Antisthius este pseudonimul, - inspirat de
numele unui personaj din Caracterele lui Jean de La Bruyère - sub care Nicolae
Steinhardt a publicat primele sale apariții editoriale:
în 1934 – "În genul
... tinerilor", volum parodic, Editura Cultura Poporului, București, 1934,
reeditare Editura PAN, 1993, ISBN 973-95708-6-0, reeditare București, Ed.
Humanitas, 1996;
în 1935 – "Essai sur la conception catholique du Judaisme",
editura Cultura românească din București,
în 1937 – "Illusion et réalités
juives", Librairie Lipschutz din Paris.
Cartea „În genul… tinerilor” a
fost volumul de debut al lui N. Steinhardt, apărut în 1934 și reeditat în 1993
și 1996. Volumul conține pastișe și parodii după Mircea Eliade, Emil Cioran și
Constantin Noica, dar și după avangarda interbelică ori literatura stângistă de
tip Petre Bellu sau Panait Istrati [1], repudiate mai târziu de autor.
[2]
Între 1934-1935, Steinhardt a mai folosit episodic pseudonimul
"Antisthius", în "Revista burgheză", unde a publicat pentru a parodia stilul
revistelor Criterion și Vremea, precum și pe Eugen Ionescu. [3]
Ultimele
două lucrări, publicate în limba franceză, în care încerca să-și asume ca
experiență spirituală religia iudaică a părinților săi, sunt realizate în
colaborare și sub influența prietenului său, Emanuel Neuman.
Cartea
"Illusion et réalités juives" (Iluzii și realități evreiești) se încheie cu
concluzia că „problema evreiască (subiect actual în 1937) nu poate exista
într-un regim economic normal”, ci numai într-unul dominat de tirania Statului,
de orice tip. [4]
Între anii 1937-1939 călătorește în Elveția, în Austria
(familia sa avea ceva legături de rudenie cu cea a lui Freud), în Franța și în
Anglia, întregindu-și bagajul de cunoștințe.
În 1939 revine în țară și
începe să lucreze ca redactor la Revista Fundațiilor Regale, la recomandarea lui
Camil Petrescu, de unde este înlăturat (împreună cu Vladimir Streinu) în anul
1940, în cadrul acțiunii de "purificare etnică" declanșată sub guvernarea
Antonescu-Sima. Urmează o perioadă de privațiuni pe motive etnice
(1940-1944).
Din 1944 revine la "Revista Fundațiilor Regale" depunând o
intensă activitate publicistică și critică. Dar este din nou înlăturat în 1947,
se pare în urma unui denunț al lui George Călinescu. În același timp, mai
colaborează la Universul literar, Libertatea și Viața românească. Printre
scriitorii săi favoriți se numărau Marcel Proust, André Gide, Aldous Huxley,
Simone Weil.
După 1947 este dat afară din barou, i se refuză publicarea
textelor și execută câteva slujbe mărunte, adesea necalificate. Între 1948 și
1959 suferă o nouă perioadă de privațiuni, alături de pleiada intelectualității
românești interbelice.
În 1958 este arestat Constantin Noica și grupul său de
prieteni din care făceau parte și Nicu Steinhardt, alături de Dinu Pillat,
Alexandru Paleologu, Vladimir Streinu, Sergiu Al-George, Păstorel Teodoreanu,
Dinu Ranetti, Mihai Rădulescu, Theodor Enescu, Marieta Sadova ș.a. La 31
decembrie 1959 este convocat la Securitate, cerându-i-se să fie martor al
acuzării, punându-i-se în vedere că dacă refuză să fie martor al acuzării, va fi
arestat și implicat în "lotul intelectualilor mistico-legionari". Anchetat
pentru că a refuzat să depună mărturie împotriva lui Constantin Noica, este
condamnat în "lotul Pillat-Noica" la 13 ani de muncă silnică, sub acuzația de
"crimă de uneltire contra ordinii sociale".
Botezul:
Acest eveniment
înlătură "orice dubiu, șovăială, teamă, lene, descumpănire" (Primejdia
mărturisirii, p. 178) și grăbește luarea deciziei de a se boteza. La 15 martie
1960, în închisoarea Jilava, ieromonahul basarabean Mina Dobzeu îl botează întru
Iisus Hristos, naș de botez fiindu-i Emanuel Vidrașcu (coleg de lot, fost șef de
cabinet al mareșalului Antonescu), iar ca martori ai tainei participă Alexandru
Paleologu, doi preoți romano-catolici, unul fiind chiar Monseniorul Ghica, doi
preoți uniți și unul protestant, "spre a da botezului un caracter ecumenic" (cf.
Jurnalul fericirii).Episodul dă naștere cărții Jurnalul fericirii, care
reprezintă, după propria-i mărturie, testamentul lui literar. Redactat la
începutul anilor '70, această primă variantă - circa 570 de pagini
dactilografiate - este confiscată de Securitate în 1972 și îi va fi restituită
în 1975, după numeroase intervenții pe lângă Uniunea Scriitorilor. Între timp,
autorul finalizează a doua variantă, mai amplă, de 760 pagini dactilografiate.
"Jurnalul fericirii" este confiscat a doua oară în 1984. Redactând în tot acest
timp mai multe versiuni, acestea au fost scoase pe ascuns din țară, două dintre
ele ajungând în posesia Monicăi Lovinescu și a lui Virgil Ierunca, la Paris.
Cartea circulase în samizdat printre intelectualii epocii. Monica Lovinescu o
difuzează în serial la microfonul postului de radio Europa Liberă între anii
1988 și 1989.
Temându-se de noi intervenții din partea Securității, N.
Steinhardt face apel la prietenul său mai tânăr Virgil Ciomoș pentru a-i salva
manuscrisele. Acesta publică Jurnalul în 1991, iar în 1992 cartea primește
premiul pentru cea mai bună carte a anului
Câteva fragmente din Jurnalul
fericirii lasă loc pentru interpretări în ceea ce privește aderența autorului la
ideile legionare ale intelectualității perioadelor interbelică și a deportărilor
in Transnistria: "Printre țigani. Rasismul este o demență, dar - cum să spun? -
nerasismul, contestarea unor rase deosebite, fiecare cu însușirile ei, este o
nerozie.
Sunt mai ales certăreți, rostul vieții lor e gâlceavă, harță:
gălăgioși; fără de larmă și tărăboi se asfixiază și pier; pângăritori, au un dar
neîntrecut de a terfeli totul; mincinoși, mințim cu toții, dar idealizăm realul,
la ei e altfel, ca la antimaterie. Și găsesc de cuviință să-și întărească
minciunile cu jurăminte grele: să-mi sară ochii, să-mi moară mama, să fiu
nebun.
Și nu le poți intra în voie. Oricât de frumos le vorbești: orice
umilință, orice fățărnicie: deopotrivă de inutile. Leneși, urăsc pe cine le cere
un efort, o lene îndărătnică, violentă ca instinctul de conservare. Și nu pot
bea în cârciumi, numai afară pe stradă, cu sticlele înșirate alături și puradeii
roată; o maidanofilie, un exhibiționism, o nostalgie a bâlciului; și un jind al
ocării, țipetelor, poalelor date peste cap. Spurcăciunea. Dracul sordid, dracul
poltron, dracul țopăitor. Cărora Coșbuc le-a găsit nume atât de potrivite și
care-n infern își fac din cur o goarnă
Este supus rigorilor detenției din
închisorile comuniste de la Jilava, Gherla, Aiud etc. până în august 1964, când
este eliberat, în urma grațierii generale a deținuților politici. Îndată după
eliberarea din detenție, la schitul bucureștean Dărvari, își desăvârșeste taina
botezului prin mirungere și primirea sfintei împărtășanii.
După 1964, la
insistențele prietenilor săi C. Noica și Al. Paleologu, reintră în viața
literară prin traduceri, medalioane, eseuri, cronici publicate în Secolul 20,
Viața Românească, Steaua, Familia, Vatra, Orizont, Echinox, Opinia studențească
etc. În urma acestor colaborări, vor rezulta mai multe volume de eseuri și
critică literară: "Între viață și cărți" (1976), "Incertitudini literare" (1980,
care primește Marele Premiu al Criticii literare).
După moartea tatălui său
(1967) începe să-și caute o mănăstire. În 1975 vine la mănăstirea unde se afla
ieromonahul Mina Dobzeu, însă episcopul Partenie refuză să-i permită șederea,
așa încât părintele Mina îl trimte la arhiepiscopul Teofil Herineanu de la
Cluj-Napoca și la episcopul Iustinian Chira de la Maramureș. Întâmplarea a făcut
însă ca în 1976 Constantin Noica să îl întâlnească, la o lansare de carte care a
avut loc la Cluj-Napoca, pe Iustinian Chira, bun prieten al lui Ioan Alexandru
și al scriitorilor în general. Invitat de acesta, Noica ajunge în scurt timp la
Mănăstirea Rohia unde zăbovește 3 zile. Cadrul natural și biblioteca vastă îl
impresionează deopotrivă pe marele filosof care nu ezită să îi povestească lui
Steinhardt despre cele văzute la Rohia, mai ales că îi știa gândul de a se
retrage într-o mănăstire.
În 1978, Steinhardt stă vara la Rohia pentru ca
în anul următor să se stabilească definitiv acolo ca bibliotecar, cu aprobarea
episcopului Iustinian. La data de 16 august 1980 este tuns în monahism la
mănăstirea Rohia de către episcopul Iustinian Chira și arhiepiscopul Teofil
Herineanu, care îl iau sub aripa lor ocrotitoare. Arhimandritul Serafim Man,
starețul mănăstirii Rohia, îl integrează în obștea mănăstirii. La mănăstire pune
în ordine cele peste 23.000 de volume ale mănăstirii, se integrează în viața
mănăstirii (participă la slujbe, povățuiește pelerinii, predică), iar, în
paralel, își intensifică activitatea literară. Volume publicate în această
perioadă: Geo Bogza - un poet al Efectelor, Exaltării, Grandiosului,
Solemnității, Exuberanței și Patetismului (1982), Critică la persoana întâi
(1983), Escale în timp și spațiu (1987) și Prin alții spre sine (1988). Aceste
volume îl impun ca un eseist de marcă al literaturii române.
În martie 1989
angina pectorală de care suferea se agravează și N. Steinhardt se decide să
plece la București pentru a vedea un medic specialist. Face drumul spre Baia
Mare împreună cu Părintele Justin Hodea -starețul mănăstirii- și cu părintele
Paisie Rogojan cărora le mărturisește: "Tare mă supără niște gânduri, că nu m-a
iertat Dumnezeu de păcatele tinereții mele". Iar Părintele Justin îi răspunde:
"Satana care vede că nu mai te poate duce la păcat, te tulbură cu trecutul.
Deci, matale care ai trecut la creștinism și te-ai botezat, ți-a iertat păcatele
personale și păcatul originar. Te-ai spovedit, te-ai mărturisit, ai intrat în
monahism, care este iarăși un botez prin care ți-a iertat toate păcatele. Fii
liniștit că aceasta este o provocare de la cel rău, care îți aduce tulburare ca
să n-ai liniște nici acum".
În aerogara din Baia Mare, înainte de
îmbarcare pentru București, suferă un infarct și este dus la spitalul din Baia
Mare, unde moare câteva zile mai târziu, joi, 30 martie 1989.
În ajunul
morții sale, Ioan Pintea și Virgil Ciomoș au trecut pe la mănăstire și au
recuperat din chilia călugărului-scriitor o bună parte a textelor sale. Acestea
și alte texte, recuperate de prin edituri sau de la prieteni, au fost publicate
postum.
La înmormântarea sa, riguros supravegheată de Securitate, s-au
strâns cei mai buni prieteni, alături de care a suferit nedreptățile regimului
comunist. Sunt multe greșeli în acesastă postare. Multe minciuni ce se pare că
au fost scrise cu bună știință. De exemplu: Ioan Pintea și cu Virgil Ciomoș n-au
trecut pe la Mănăstire să recupereze manuscrise. N-au trecut deloc atunci!
Manuscrisele au fost adunate în două valize de către Ioan Pintea și Valerian
Pop. Valerian este cel care în ziua înmormântării a dus manusrisele la mașina
Părintrelui Protopop de Năsăid, Ioan Dâmbu. Ăsta-i adevărul și mai sunt multe
adevăruri ce nu se spun. De exemplu, cât de mult l-au iubit și apreciat părinții
mănăstirii pe Nicolae Steinhardt, când era în viață?! Răspunsul: nu l-au iubit
deloc și nu l-au apreciat! O știu aceasta foarte bine, deoarece din 1983 și
până-n ziua morții Părintelui am fost alături de el și mi-a povestit calvarul
prin care trece la Rohia, faptul că Justin Hodea, pe atunci stareț, informa
Securitatea cu tot ce făcea sau avea de gând să facă. Am multe despus dar toate
aceste vor apărea într-o carte.
La Editura Polirom i se publică (în coeditare
cu Mănăstirea „Sfânta Ana” Rohia) integrala operei sale. Seria de autor cuprinde
atît operele de tinerețe (începând cu articolele publicate în presa interbelică,
cu volumul de debut din 1934, „În genul… tinerilor”, și cu teza de doctorat,
„Principiile clasice și noile tendințe ale dreptului constituțional. Critica
operei lui Léon Duguit”, publicată în 1936), cât și operele publicate după 1964,
când N. Steinhardt a fost eliberat din închisoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu