Ioan Alexandru (n. Ion Șandor 25 decembrie 1941, Topa Mică, județul Cluj - d. 16
septembrie 2000, Bonn, Germania) a fost poet, publicist, eseist și om politic
român. A fost membru fondator și vicepreședinte al PNȚCD, deputat în legislatura
1990-1992 și senator PNȚCD de Arad în legislatura 1992-1996. În legislatura
1990-1992 a fost membru în grupul de prietenie cu Polonia.
După terminarea
Liceului „G. Barițiu” din Cluj (1962), se înscrie la Facultatea de Filologie din
Cluj, transferându-se apoi la București, unde absolvă studiile filologice în
1968. A debutat cu poezie în revista Tribuna (1960). În cursul studenției a fost
redactor la revista “Amfiteatru”. Obține o bursă Humboldt în Germania,
recomandată de filosoful Heidegger, de asemenea urmează cursuri de specializare
în filosofie, teologie, filologie clasică (limba și literatura greacă și
ebraică), istoria artei la Freiburg, Basel, Aachen și München. A întreprins
călătorii de studii în Italia, Spania, Grecia, Israel. Și-a susținut teza de
doctorat: “Patria la Pindar și Eminescu” în 1973. A ținut seminarii de poezie
comparată și cursuri - de limba și civilizație ebraică veche la Universitatea
din București și de spiritualitate bizantină la Institutul de arte plastice
"Nicolae Grigorescu". Din 1964 Ioan Alexandru este membru al Uniunii
Scriitorilor din Romania iar din 1979 este membru al Uniunii Internaționale de
scriitori Die Kogge. A fost premiat de societatea japoneză Soka Gakkai pentru
promovarea valorilor morale.
După revoluția din 1989 a fost om politic și
parlamentar din partea PNȚCD.
În noaptea de 21 Decembrie 1989 la București,
poetul Ioan Alexandru a purtat Crucea și Icoana Mântuitorului Iisus Hristos
printre soldați, răniți și participanți la Revoluție, din Piața Romană pâna în
Piața Unirii. Pentru fapta sa unică din întreg lagărul comunist, pentru curajul,
rezistența și mărturia creștină de care a dat dovadă în timpul regimului
ateo-comunist și ca semn de recunoștință, poetul Ioan Alexandru a primit din
partea Congresului Statelor Unite ale Americii, drapelul american "Old Glory",
ce a stat pe Clădirea Congresului SUA în data de 31 August 1993, în cinstea
României. Ioan Alexandru este co-fondator al Grupul de Rugăciune din Parlamentul
României și fondatorul Mișcării Pro Vita.
Pentru prima etapă a creației lui
Ioan Alexandru, marcată de debutul cu volumul Cum să vă spun (1964) și de Vămile
pustiei (1969) / Poeme (1970), criticul literar Mircea Tomuș relevă „motivele de
bază“ ale acestei lirici, „tipice poeziei tinere“, adică poeziei generației
resurecționale, antiproletcultiste: «elanurile nestăpânite ale vârstei și
sentimentul acut al generației»; «o sedimentare vizibilă, o precizare matură a
gândirii lirice»; «un lirism ponderat, transcriind seriozitatea gândirii, optica
limpede, din punct de vedere uman și social» etc.; în ultimă instanță, generația
lui Ioan Alexandru, după cum observă același critic, «este aceea prin care
omenirea depășește războiul; de aici o notă de tragism în destinul ei, dar și
conștiința unei răspunderi deosebite în fața lumii: Pe mine toți soldații lumii,
plângând, m-au sărutat, / Și-am fost găsit în poze prin mii de buzunare, / Cu
mii de tați în șanțuri am fost înmormântat, / Și moartea mea de-atuncea și-acuma
mă mai doare.» (TCar, 7).
Revirimentul liric datorat poeziei lui Ioan
Alexandru, între anii 1965 și 1970, constă, așadar, în eliminarea manierismului,
prin simpla, dar grava autenticitate a trăirilor mitice ale speței situate în
centrul ruralului său univers familiar, în dinamitarea miturilor spre a li se
releva strălucirea inedită a nucleelor, spre a le capta misterul, în dinamitarea
conformismului prin puterea metaforei de tip revelatoriu-existențial, în
conjugarea absolutului obsesiv la moduri autentic-vitaliste, cât, mai ales, în
conjugarea binomului viață – moarte, din panoul central al orizonturilor tuturor
lumilor, axă a programului său poetic din această etapă, asupra căreia atrage
atenția și prin fraza de deschidere a volumului Infernul discutabil, publicat în
anul 1966: «Eu fac ceva ce mi se pare mai aproape de moarte decât de eroare, de
viața omului decât de limbajul lui, care poate fi uneori o trădare a faptelor»
(AID, 5).
Criticul literar Ion Pop, remarca în acest sens: «Propunându-și
ca obiectiv fapta, împotriva cuvântului, o astfel de poezie va fi expresia unei
imense sete de real sau, mai exact, a unei subordonări sui-generis față de
dinamica realului evocat în dimensiunile sale materi¬ale, haotice.» (PPg,
200).
Criticul Ioan Pachia Tatomirescu constată, între altele, că
«agrestul cosmos se relevă sinestezic prin trăiri ale originarului, ale
miticului, în descendența marilor poeți interbelici ai Ardealului (A. Maniu, L.
Blaga ș. a.): Pentru copii mijesc și se umflă în nori / țâțele ploii până se
mulg de la sine. / (...) / Ugerul lunii pe canale mute / își lansează lapții
recilor prunci somnambuli. / Coarnele de taur – burdufe îndesate / cu lapte
smântânos pentru copii, / gușa ciocârliei, limpede, de-o spinteci / vei da de
pungi sonore de lapte cristalin / din care aerul – copilul dimineții / își suge
degetele fluierând. / Cadavrul unui lac nerăcit încă / de îndrăznești să-i pipăi
rădăcina / palelor re¬flexe, un clei ceros / cum ar fi jalea lumii, / se va vădi
ca leacul unic vocilor / încă false de copii. / (...) / Dar limbile clopotelor
în delir nu-s altceva decât un fel / de mâini barbare care mulează cerul să își
/ trezească sorii toți lapții pentru noi. («Laptele» – AID, 56 sq.)» (TGrp,
427). După același critic, dincoace de anul 1970, Ioan Alexandru rafinează
„geologicul convulsiv“ din creația anterioară, alegoricul, elementarul,
parabolicul, „problematica ființei“ etc., punându-le sub pecetea spiritului,
Logosului. „Limbul“ noii etape a creației poetice a lui Ioan Alexandru se
revelează în toposul pustiei, al „Pustiei Umblătoare“, nisipos labirint rotativ,
„cu dinamica argintului viu“: Cine are Pustia e mort, / Cine n-o are-i
steril...; din acest „limb“, lumea se vede ca «o piramidă vie umblând din loc în
loc»; limbul / pustia este vehicul al ființei și cunoaște o serie de metamorfoze
în fața apocalipticului: mai întâi, „pe ulițele omului“: Pustia umblătoare,
fiule, drumul îngust / Athosul, cămila prin urechile acului / Am văzut această
cămilă viețuind / Am văzut pustia umblătoare. I-am văzut / Genunchele tăbăcite
de-atâtea rugăciuni / I-am văzut trupul deșert strunjit chinuit / Robotit ars de
secetă cât un munte ros / De gheara furtunilor Am văzut Pustia / Umblătoare I-am
văzut nările uriașe / Două clopote prelungi... (APT, 17); apoi, nemaifiind
«pustie aici pe pământ fiule», Pustia Umblătoare devine: Acest vas cosmic plin
de uimire / Pe drumuri înaintând și întrebând / Muntele fecioarei în mișcare...
/ (...) / Muntele umblător Muntele sfânt umblă prin lume / A-nceput să pornească
de mult a început / Să fie pustia umblătoare / Duhul piramidelor îngerul
templelor / Pustiite de mult liturghiile amuție / Cântul fecioarelor, ruga
asceților... (APT, 18); și în ultimă instanță: Pustia umblă Pustia este grai /
Cuvânt necunoscut năuc anume / Neamul lui cât nisipiș pe mări / Se-ntinde fără
veste peste lume // Și când vin zorii și când e iarăși cer / Și când e cerul
înspuzit de stele / Atuncea tu Pustie ești bunul Dumnezeu / Deasupra neființei
mele (APT, 22 sq.).
Puternicul filon imnic-aurifer al lui Ioan Alexandru
iese la lumină în perioada 1973 - 1976, prin volumele Imnele Bucuriei și Imnele
Transilvaniei. Cu privire la Imnele Transilvaniei, criticul literar Mircea Tomuș
arăta că tot «ce este mai valoros în noua carte a lui Ioan Alexandru este
imaginea unei Transilvanii dramatice, pe chipul căreia însemnele unei sublime
frumuseți stau alături atât de firesc încât se resimte comunicarea de adâncime,
chiar condiționarea, cu adâncile răni ale suferinței ancestrale; un univers
rustic aspru, cu dealuri și munți bolovănoși, expresie a dramatismului conținut,
dar și a unei substanțe cu duritate de cremene, cu vegetație frustă, rodind
atâta frumusețe câtă amară esență, populat de un soi aparte de oameni, a căror
înaltă, pură chemare se decantează dintr-o ființă trudită și noduroasă; viziunea
este tot ce poate fi mai opus idilei și calofiliei; pe treptele tot mai profunde
ale unui realism fără concesii, cu note izbitoare amintind curajoasa tușă
existențialistă, arta lui tinde spre performanțele de simplificare și
esențializare ale artei primitive în ceea ce are mai autentic»; «și nelipsind a
observa că, pe măsură ce viziunea poetului coboară eta¬pele tot mai
cutremurătoare ale acestui infern care este Transilvania suferinței tragice, din
versurile cărții se ridică, treptat, un sens transfigurator, o aspirație spre
lumină și înălțare; oamenii săraci ai acestei provincii sărace și bogate în
același timp reprezintă o stirpe de profeți ce poartă în ochii lor iluminați
flacăra idealului de vechime, continuitate și unitate națională: Un singur rost
plinește graiul meu / Încerc să-l spun din nou mai cu tărie / Că neamul meu
părinții din părinți / Cred în lumină și în veșnicie; marii apostoli ai neamului
aparțin de aceeași esență curată și rustică.» (TML, 143 sq.).
Iar aceste
calități semnalate de criticul Mircea Tomuș persistă și în „imnele“ consacrate
de Ioan Alexandru celorlalte spirituale provincii, „țări de râuri / munți“ ale
României, sunt caracteristice întregii spiritualități geografic-valahice. Se
cuvine a se mai menționa că o serie de „imne“ de Ioan Alexandru se înfățișează
în avalanșele de prospețime ale sacrului, însă preluând în nobilă ascendență
spirala ontic-imnologică, de la Sfântul Niceta Remesianu, autorul imnului
întregii Creștinătăți, Te Deum laudamus..., din orizontul anul 370 d. H.; și o
capodoperă a imnologiei Creștinismului, din secunda etapă a creației lui Ioan
Alexandru este și «Lumină lină»: Lumină lină lini lumini / Răsar din codri mari
de crini / Lumină lină cuib de ceară / Scorburi cu mi¬ere milenară / De dincolo
de lumi venind / Și niciodată poposind / Un răsărit ce nu se mai termină /
Lumină lină din lumină lină // Cine te așteaptă te iubește / Iubindu-te
nădăjduiește / Că într-o zi lumină lină / Vei răsări la noi deplină / Cine
primește să te creadă / Trei oameni vor veni să-l vadă // Lumină lină lini
lumini / Răsari din codri mari de crini... // (...) // ... Deasupra stinsului
pământ / Lumină lină Logos sfânt (cf. TGrp, 426 – 429).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu