Părintele arhimandrit Paulin Lecca (1914-1996), Victor pe numele de botez,
basarabean de origine (născut la Babele, în judeţul Ismail, din părinţii Grigore
şi Maria Lecca, tatăl fiind învăţător şi apoi preot în judeţul Bălţi), a urmat
Seminarul şi Facultatea de Teologie la Chişinău, iar în 1940 a intrat ca frate
la Mănăstirea Frăsinei, ctitoria Sfântului Calinic, unde după război va fi şi
călugărit sub numele de Paulin.
Discipol al lui Nichifor Crainic (cel mai
strălucit profesor al Facultăţii de Teologie de la Chişinău în perioada
interbelică), dar şi al nu mai puţin ilustrului Gala Galaction (plasat, din
păcate, mult mai la stânga, dar dăruit cu destule haruri), a căutat să-i urmeze
atât pe calea scrisului, cît şi a misionarismului ortodox (cu implicită tentă
naţională). Sub regimul antonescian, în perioada 1941-1943, a fost preot
misionar în câteva sate din Transnistria, precum şi la Odessa.
Intransigenţa
sa confesională şi naţională, asimilată vederilor politice de dreapta
(legionarismul era obsesia fierbinte a epocii), i-a atras ulterior, sub
pretextul refuzului de a face serviciul militar, arestarea şi chiar condamnarea
la moarte. Dumnezeu a vrut ca sentinţa să nu fie executată, iar râvnitorul
teolog basarabean să-şi urmeze chemarea monahală, învrednicindu-l să fie
ieromonah şi apoi arhimandrit, iar o vreme stareţ la Arnota, unde-l va cunoaşte,
prin 1992, viitorul protosinghel de la Schitul Darvari şi episcop-vicar
patriarhal, Ambrozie (astăzi episcop la Giurgiu), care-i va face postum şi o
frumoasă evocare (apărută mai întâi în revista Epifania).
De-a lungul vieţii
sale călugăreşti de peste o jumătate de veac, Paulin Lecca a trecut, pe lîngă
Frăsinei şi Arnota, pe la mai multe mănăstiri (Govora, Cozia, Schitul Rarău,
Gologanu, Antim), zilele sfârşindu-şi-le retras la mănăstirea de maici de la
Rogozu, în judeţul Vrancea. Cel trecut pe la Antim şi pe la Rarău nu putea,
desigur, să nu poarte în sufletul său “floarea de foc” a Rugului Aprins (duhul
acestei mişcări fiind lesne de recunoscut în preocupările şi în scrierile sale).
I-a cunoscut îndeaproape, între alţii, pe ieroschimonahul Daniil (Sandu Tudor)
şi pe duhovnicul rus Ioan Kulîghin. Să mai menţionăm că o vreme, tot spre anii
bătrâneţii, a mai fost şi exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Dunării de Jos
şi din Arhiepiscopia Bucureştilor.
A scris destul de mult (pagini catehetice,
exegetice, apologetice, memorialistice), dar majoritatea scrierilor sale au
ajuns abia postum la cunoştinţa marelui public. Iată-le pe cele mai importante:
De la moarte la viaţă, Ed. Paideia, Bucureşti, 1996 (roman memorialistic –
personajul Victor Moldovanu este autorul însuşi – cu caracter testamentar,
prezentat călduros de regretatul critic literar Valeriu Cristea, cu care
părintele Paulin s-a cuminecat mai ales întru Dostoievski); Ce este moartea?,
Ed. România Creştină, Bucureşti, 1997 (prima ediţie – demult epuizată – a cărţii
reeditate acum); Frumosul divin în opera lui Dostoievski, Ed. Discipol,
Bucureşti, 1998 (cel mai important studiu despre Dostoieski scris de un teolog
român, după faimosul curs Dostoievski şi creştinismul rus al lui Nichifor
Crainic); Rugăciunea vameşului, Ed. Christiana, Bucureşti, 1998; Cum să citim
Biblia în învăţătura Sfinţilor Părinţi, Ed. Sophía, Bucureşti, 1999. A tradus
mult şi din ruseşte (Igor Smolici, Din viaţa şi învăţătura stareţilor, Ed.
Anastasia, Bucureşti, 1997; Serghei Bulgakov, Icoana şi cinstirea sfintelor
icoane, Ed. Anastasia, Bucureşti, 2000, etc.), lui datorîndu-i-se şi una dintre
versiunile româneşti ale Pelerinului rus (Ed. Sophía, Bucureşti, 1998).
E de
sperat ca reeditarea volumului Ce este moartea?, adresat unui public mai larg,
să retrezească interesul pentru întreaga sa nevoinţă mărturisitoare, ce-l
recomandă ca pe una dintre cele mai de seamă figuri monahale româneşti din
vitrega – dar plina de învăţăminte – istorie românească a secolului 20.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu